Bij onze zwemlessen werken we met een duidelijke opbouw van vaardigheden en niveau’s. We beginnen bij de basis en bouwen stap voor stap verder naar het uiteindelijke A, B en C-diploma.
StartfaseWatervrij maken
De startfase is misschien wel de belangrijkstefase van allemaal. In deze fase draait het volledig om het watervrij maken van je kind. Dit betekent dat je kind zich veilig en op zijn of haar gemak voelt in het water.
We leren de basisvaardigheden zoals drijven, zelfstandig in het water springen, en eenvoudigespetterbewegingen (op de buik en op de rug).
Dit kan vaak het meeste tijd kosten, omdat elk kind zijn of haar eigen tempo heeft in het overwinnen van eventuele waterangst of vergroten van zelfvertrouwen bij het drijven.
Zodra je kind comfortabel is in het water en alle basisvaardigheden beheerst, kunnen we echt een start maken met het aanleren van zwemtechnieken.
In Brons bouwen we voort op het vertrouwen dat je kind in de startfase heeft opgedaan.
Hier beginnen we met de eerste technieken, zoals onder water gaan, langere tijd drijven op de buik en rug, en het uitvoeren van de eerste beenbewegingen voor borstcrawl en rugcrawl.
Deze fase legt de basis voor meer technische vaardigheden die in de volgende fases worden verder ontwikkeld.
Deze lessen worden in ondiep water gegeven (80-90 cm)
Voor Start en Brons samen zijn ongeveer 30 lessen nodig, afhankelijk van hoe snel je kind de technieken onder de knie krijgt.
In Zilver gaan we de aangeleerde technieken verder verfijnen. Denk aan het correct uitvoeren van de borstcrawl en rugcrawl over een afstand van 4 meter.
Daarnaast leren kinderen bijvoorbeeld door hoepels duiken en onder een mat door zwemmen.
Deze fase richt zich op het verbeteren van de techniek op langere afstanden, coördinatie van de zwemslagen en een stukje zwemvaardigheid en survival.
Deze lessen worden voornamelijk in halfdiep water gegeven (1.20m)
Na het behalen van het A-diploma gaat je kind verder naar de B-diplomagroep. Hier ligt de focus op het uitbreiden van de zwemafstanden en het verder verfijnen van de technieken die al geleerd zijn.
Waar in de A-diplomafase vooral de basis werd gelegd, draait het bij het B-diploma om het vergroten van uithoudingsvermogen en het perfectioneren van de zwemslagen.
Je kind kan nu alle zwemtechnieken, maar tijdens de B-diplomalessen worden deze vaardigheden over langere afstanden geoefend.
We werken aan het versterken van de borstcrawl, rugcrawl en schoolslag, zodat je kind deze slagen vol zelfvertrouwen over grotere afstanden kan uitvoeren.
Ook worden er extra zwemvaardigheden toegevoegd om ervoor te zorgen dat je kind zich comfortabel voelt in verschillende situaties in het water.
Gemiddeld duurt de B-diplomafase ongeveer 10 klokuren. Zodra je kind voldoende kracht en techniek heeft opgebouwd, kan hij of zij afzwemmen voor het B-diploma.
Veel ouders denken dat het A- en B-diploma voldoende zijn, maar pas bij het behalen van het C-diploma is je kind écht zwemvaardig genoeg om veilig te kunnen zwemmen in uitdagendere omgevingen, zoals waterparken, wildwaterbanen en buitenwateren.
Het C-diploma is de laatste stap in de zwemdiplomareeks en biedt cruciale vaardigheden die verder gaan dan de basis.
In deze fase worden belangrijke survivalskills aangeleerd en praktijksituaties nagebootst. Denk aan als je zonder adem in het water valt en in paniek raakt, uit een bootvallen en jezelf redden en het kunnen zwemmen met zware kleding aan. Daarnaast leren kinderen hoe ze anderen kunnen helpen, zoals het redden van een drenkeling.
Naast deze survivalvaardigheden worden ook nieuwe zwemtechnieken geïntroduceerd en verfijnd, zodat je kind vol vertrouwen in verschillende situaties kan zwemmen.
Het behalen van het C-diploma betekent dat je kind volledig zwemveilig is en klaar is voor diverse soorten wateromgevingen.
Deze fase duurt gemiddeld 15 klokuren en geeft je kind de vaardigheden om veilig te genieten van wateractiviteiten, zowel binnen als buiten!